Burn-out coaching

Ben jij burn-out?

Burn-out ontstaat wanneer je te lang, veel te lang in een situatie hebt gezeten die niet goed voor je was. Het woord vervelend dekt de lading niet. Denk aan situaties als

  • ​Al een drukke dagtaak hebben en dan gevraagd worden om extra werk daar bovenop te doen. Je doet niet meer aan pauzes, je werkt over, werkt 's avonds thuis... Dit heeft gevolgen voor je gezondheid, je verliest je inzicht en een gezond perspectief. Uiteindelijk verlies je waardering voor jezelf, want "dit moet ik toch kunnen?".
  • Te lang werken in een ongezond, giftig werkklimaat, waarin je geen veiligheid vind bij collega's of leidinggevenden. Hun gedrag botst met jouw kernwaardes en uiteindelijk val je uit...
  • Te lang je werk moeten doen met te weinig materiaal, te weinig vervanging, te weinig mensen op wie je terug kan vallen, onvoldoende ondersteuning van je collega's en/of van hogerhand ...
  • Een combinatie van bovenstaande met een zware of lastige thuissituatie.

Je kan de stress die je ondergaat vergelijken met een grote schrikreactie, alleen dan niet eenmalig, maar iedere minuut van de dag, dag in dag uit, week in week uit. Eigenlijk sta je continue op scherp. Je bent niet meer in staat te ontspannen.

Deze stress doet – inmiddels wetenschappelijk aangetoond – akelige dingen met je gezondheid: fysiek, emotioneel en mentaal. Het gekke is ook, dat je soms niet eens in de gaten hebt, dat je gestrest bent. Je omgeving heeft het vaak eerder in de gaten dan jij.

burn-out-burn-outklachten

​Harder werken?

Veel mensen kiezen bij stress voor nog harder werken. Helaas. Harder werken heeft geen zin. Niet wanneer er niets verandert. ​

Je hebt in feite drie keuzes:

  • je laat het zo en je stort in.
  • je probeert de omstandigheden te wijzigen.
  • Je probeert jezelf aan te pakken.

Wat kies jij?

Burn-outklachten

Je merkt dat je grote stress hebt, of misschien al burn-out bent, wanneer de volgende combinatie van factoren zich voordoet.

Je lijdt aan een grote uitputting, zowel fysiek, mentaal als emotioneel, waardoor

  • je niet meer in staat bent je te concentreren, te prioriteren, of beslissingen te nemen.
  • je niet meer in staat bent je positief te voelen en ergens zin in te hebben.
  • je niet meer in staat bent om je op te opladen, ook niet na een rustperiode.
  • je niet meer in staat bent om aandacht te geven aan anderen. Je wilt met rust gelaten worden en jezelf terugtrekken - bijvoorkeur continue.
  • je niet meer in staat bent om dingen te doen die je vroeger leuk vond om te doen.
  • je vaker ziek wordt en het langer duurt om te herstellen.

Je merkt, dat je negatieve wordt en veel je niet meer kan schelen. Dit merk je omdat:

  • jij je irriteert aan, of niet meer betrokken voelt bij je werk en je daar negatieve uitlatingen over doet.
  • jij je irriteert aan, of niet meer betrokken voelt bij je collega's / leidinggevenden en je negatief over hen uitlaat.
  • je geen plezier, of trots meer hebt in je werk en je er steeds negatiever over uitlaat.
  • je lijdt aan algeheel motivatieverlies en een gevoel van zinloosheid.

Je negatief naar jezelf gaat kijken. Bijvoorbeeld:

  • je twijfelt aan je eigen kunnen, omdat je jezelf niet meer zo efficiënt en effectief vindt.
  • je twijfelt aan jouw vermogen om iets tot een goed einde te brengen.
  • en erger nog, jezelf hiervoor straft door jezelf verder de put in te praten.

Kortom, wanneer jij jezelf niet meer herkent als jezelf en je in een vicieuze cirkel naar beneden zit.

Dat wil je niet. Je wilt iets anders.

Wat wil je wel?

Eigenlijk wil jij je weer normaal en goed voelen. Zoals voordat je stress had, voordat je burn-out was. Je wilt

  • weer een fris hoofd en een vitaal lijf!
  • je weer competent en capabel voelen!
  • weer plezier hebben in het gezelschap van anderen!
  • weer energie hebben om je oude hobby's op te pakken!

Wil je van je burn-out af?

Dan ben je hier op de goede plek.

Neem contact op via mail, of bel.

Je kan ook kiezen voor een gratis gesprek van een half uur om te zien wat jij kan doen om je situatie te verbeteren.

​Burn-out

Dankzij haar ondersteuning ben ik weer hersteld, weet ik wat goed voor mij is, heb ik een betere relatie met mijn omgeving en heb ik een nieuwe leukere baan.
Jasmine*
Marketing Executive

​Uitgeput en uitgewrongen

Er was heel veel gebeurd zowel privé als op het werk. Ik voelde me uitgeput en uitgewrongen. Ik moest op zoek naar een andere baan en wist ook wel dat ik met deze energie en uitstraling geen voorbeeld van een energieke gemotiveerde medewerker meer was. Ik wilde niet meer uitvallen en mijn vitaliteit hervinden. Door al het gebeurde wist ik niet meer wat m’n grenzen waren en durfde ik geen initiatieven te nemen. Kortom, het was waardeloos. Ik voelde mij waardeloos.

Door deze begeleiding heb ik een begin gemaakt om mijn mentale weerbaarheid te verbeteren. Ik ben mij nu bewust waarom ik bepaalde keuzes maak. Ik snap nu hoe het zo gekomen is en hoe ik niet meer in die valkuilen stap. Ik weet nu wat m’n grenzen zijn en hoe ik daar op mijn manier voor op kan komen. Inmiddels heb ik een andere baan die beter bij mij past.

Kernwoorden voor Madjori’s stijl van begeleiden: professioneel, betrokken, ongedwongen en inlevingsvermogen. Niet alleen gericht op de inhoud maar ook op menselijke relatie.

Janna*
Auditor

Reageren is niet mogelijk